Klassiseen musiikkiin Ritva sai kimmokkeen veljeltään
Raimolta. Ritva oli lapsesta asti lauleskellut ja soittanut pianolla vain
iskelmiä, kunnes isoveli kerran soitteli pianolla Schubertin liedejä, ja pyysi
Ritvaa laulamaan mukana. Raimo otti Ritvan mukaansa myös visiiteille Nurmion
neideille, joiden luona Arkadiankadulla hän kävi vuosien ajan musisoimassa.
Aino Nurmio oli musiikinopettaja ja Alli Nurmio oli Raimon opettajatoveri
Kaisaniemen kansakoulussa. Laulu oli molempien rakas harrastus, ja niinpä he pyysivät
Raimoa kotiinsa säestämään. Kyläillessään Ritva alkoi laulaa heidän kanssaan
muun muassa Mendelssohnin duettoja. Nurmion neidit kannustivat Ritvaa ottamaan
laulutunteja ja kehittämään ääntään. Opettajaksi he suosittelivat ystäväänsä Auvo Kohosta, joka oli pianisti ja itseoppinut laulaja.
Ritva kävikin muutamalla laulutunnilla, mutta varsinaisesti lauluopinnot
käynnistyivät vasta myöhemmin Lahden konservatoriossa Tauno Kaivolan
oppilaana.

Iskelmiä luonnonäänellä laulanut Ritva ei kauhistunut
äänenmuodostuksesta tai ääniharjoituksista – pikemminkin päinvastoin. Tahto
oppia ja kehittyä oli niin kova, että opiskelu oli nautinnollista. ”Tauno oli
hyvä opettaja ja suhtautui oppilaisiinsa mukavasti. Hänen kanssaan oli kiva
tehdä töitä”. Laulutuntien lisäksi Ritva lauloi sopraanoa konservatorion
tiloissa toimineessa oratoriokuorossa, jota johti Lahden kaupunginorkesterin
kapellimestari Urpo Pesonen.
Ritva viihtyi hyvin niin opettajan työssä kuin Kaivolan
lauluopissa, mutta vuonna 1961 oli aika muuttaa takaisin Helsinkiin. Ritva
halusi jatkaa lauluopintojaan ja sai voimistelunopettajan paikan tyttölukiossa.
Helsinkiin tultuaan Ritva pyrki silloisen Helsingin Kansankonservatorion
oopperaluokalle ja pääsi jatkamaan siellä laulamista. Yrjö Kostermaa oli
tuolloin oopperaluokan ohjaaja ja hän järjesti Ritvan Kansallisoopperaan Simson ja Delila -produktion lisäkuoroon.
![]() |
Opettajakollegoita 1950-luvulla. Ritva toinen vasemmalta, vieressä vasemmalla Eeva Nieminen. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti